MAKLUMAN

MINGGU AKHIR PEMBELAJARAN.... Bagi mereka yang masih mengekalkan amanah keluarga supaya belajar bersungguh-sungguh demi masa depan yang lebih cerah, mereka tidak akan belajar disaat-sat akhir menjelang peperiksaan. Study last minute silap-silap boleh mengorbankan masa depan anda....

Buatlah persediaan awal. Masa melepak, masa bermain dah pun berakhir....

SERIUOSLAH...BERSIKAP MATANG LAH...USIA KITA DAH 17-18 TAHUN....SO,

SEBELUM MENJELANG HARI PEPERIKSAAN, HUBUNGILAH IBUBAPA...SMS, CALL, WHATSAPP, TELEGRAM ...APA SAJA CARA..., KHUSUSNYA IBU KITA...MOHON RESTU MEREKA...MOHON DOA MEREKA, SEMOGA USAHA KITA AKAN MEMBUAHKAN HASIL YG DIBERKATI ALLAH SWT....HATI KITA PASTI AKAN DAMAI MENGHADAP HARI-HARI PEPERIKSAAN...CUBA LAH...

Thursday, April 10, 2014

TANGIS ITU IBADAH : CARA ANAK YATIM MERINDUI IBU...













Di Susun Semula Oleh
Drs Norazli Bin Aziz
Tak dapat bayangkan, berapa banyak titisan air mata anak ini tumpah untuk sekadar melukis gambar ibunya ini di lantai sebelum ia tidur. Hanya gambaran ibunya dalam benaknya saja, sebab foto pun tak sempat ia simpan dan miliki, entah kemana tersebab perang. Tergambar wajah ibunya yang sedang tersenyum, sambil tertulis di samping gambarnya tulisan yang berbunyi, mama.

TANGIS ITU IBADAH : TAK PERNAH BANTU IBU...



Disusun Semula oleh
Drs Norazli Bin Aziz

Pada suatu pagi, berlangsungnya satu temuduga di sebuah syarikat yang terkenal di Malaysia.
Semasa menemuduga salah seorang calon, pengurus syarikat tersebut mendapati seorang calon temuduga perempuan mempunyai rekod akademik yang baik sejak dari sekolah menengah sehinggalah sepanjang pengajiannya di universiti. Setiap semester calon tersebut memperoleh keputusan yang cemerlang.
Pengurus itu bertanya, “Adakah awak mendapat apa-apa biasiswa di sekolah atau universiti?”

TANGIS ITU IBADAH : DAGING BABI UNTUK IBU



Disusun Semula Oleh
Drs Norazli Bin Aziz

Tak mampu saya nak tahan air mata ketika mendengar kisah benar yang diceitakan oleh seorang ustaz dalam tazkirahnya di sebuah masjid dalam kawasan Jengka baru baru ini. Sekitar awal 90an,seorang pemuda 30an menjerit jerit seorang diri di rumahnya tiap kali sampai waktu maghrib terutamanya di bulan Ramadhan,dia meraung setiap hari bagaikan orang diserang histeria. Jirannya membawa lelaki itu bertemu dengan ustaz tadi yang ketika itu bertugas sebagai pensyarah UiTM Kuantan untuk diubati

TANGIS ITU IBADAH : HATI IBU JANGAN DI BUNUH

















Disusun Semula Oleh
Drs Norazli Bin Aziz

Pada zaman dahulu, di sebuah perkampungan yang kecil, tinggallah seorang perempuan bernama Solehah dan anaknya ,Amru yang baru berusia 5 tahun. Suaminya telah meninggal dunia ketika di medan perang. Maka tinggallah Solehah dan anaknya sehelai sepinggan meneruskan kehidupan di sebuah rumah kecil peninggalan suaminya. Kerja solehah sebagai penenun kain menjadikan hidup mereka serba sedikit senang. Dia dan anaknya masih boleh mengisi perut dan menjalani kehidupan walaupun tidak semewah orang lain. Sekurang-kurang mereka tidak perlu mengemis untuk mendapatkan sesuap nasi. Jika ramai orang yang mengupah solehah untuk menenun kain, maka berisi lah perut mereka hari itu , tetapi jika tiada pelanggan, maka mereka terpaksa makan makanan simpanan sebelum ini yang sedikit untuk mengalas perut.Begitulah kerja Solehah yang tidak menentu setiap hari.

TANGIS ITU IBADAH : "Along sayang Ibu"



Disusun Semula Oleh
Drs Norazli Bin Aziz

“Apa nak jadi dengan kau ni Along? Bergaduh! Bergaduh! Bergaduh! Kenapa kau degil sangat ni? Tak boleh ke kau buat sesuatu yang baik, yang tak menyusahkan aku?”, marah ibu. Along hanya membungkam. Tidak menjawab sepatah apapun. “Kau tu dah besar Along. Masuk kali ni dah dua kali kau ulang ambil SPM, tapi kau asyik buat hal di sekolah. Cuba la kau ikut macam Angah dengan Alang tu. Kenapa kau susah sangat nak dengar nasihat orang hah?”, leter ibu lagi.

Saturday, March 29, 2014

SEMESTER 4: FEQAH: PRINSIP PERNIAGAAN ISLAM, ETIKA PERNIAGAAN ISLAM SIRI 11


Disusun Semula Oleh Drs Norazli Bin Aziz update 30.03.2014

Prinsip Perniagaan dalam Islam

Prinsip utama dalam perniagaan menurut perspektif Islam yang perlu dipatuhi oleh usahawan muslim ialah perniagaan yang diceburi adalah halal di mana ianya tidak bertentangan dengan hukum Islam. Ianya tidak bercanggah dengan kehendak agama dan mendapat keredhaan Allah s.w.t. Maksud tidak bercanggah dengan kehendak agama merujuk kepada perniagaan haram seperti arak, judi, khinzir, riba, maksiat atau yang meragukan (syubhah) iaitu tidak dapat dipastikan halal haramnya (Muhammad Nasri Md. Hussain dan Muhammad Ahmad (2006).

SEMESTER 4: FEQAH: PENUBUHAN DAN PENGOPERASIAN SYARIKAT SECARA ISLAM SIRI 10


Disusun Semula Oleh Drs Norazli Bin Aziz update 30.03.2014

Adalah lebih baik jika kita memahami apa yang dimaksudkan Syarikat berlandaskan Islam itu dengan membaca dan meneliti fakta berikut, Sila klik di sini.

CONTOH OPERASI MENURUT SYARIAH ISLAM

PERBANKAN Islam merupakan salah satu sektor atau juzuk dalam sebuah sistem kewangan Islam yang prinsip operasi dan amalannya berlandaskan hukum Islam atau juga disebut sebagai syariah.
Faktor utama yang membezakan antara perbankan Islam dan perbankan konvensional ialah segala urusan dalam perbankan Islam hendaklah dikendalikan tanpa melibatkan sebarang unsur-unsur yang bercanggah dengan syariah.