Disusun
semula oleh:
Drs.Norazli
Bin Aziz
1. BERIKAN DEFINISI JENAYAH?
Menurut definisi yang biasa diberikan oleh
Ulama` Feqah ‘jenayah’ ialah perbuatan jahat yang dilakukan untuk mencerobohi
kehormatan jiwa dan anggota tubuh badan.[1]
Jadi, kesalahan jenayah menurut definisi
ini hanya terhad pada kesalahan-kesalahan yang berkaitan dengan perlakuan
mencerobohi nyawa dan anggota tubuh badan seperti membunuh dan mencederakan
anggota tubuh badan yang dikenakan hukuman qisas atau diyat, bagi
kesalahan-kesalahan tersebut. Dengan ini bererti kesalahan-kesalahan lain yang
melibatkan harta benda, akal fikiran dan sebagainya tidak termasuk dalam
definisi jinayah yang sempit itu.[2]
Manakala definisi jinayah yg lebih luas adalah meliputi semua kesalahan hudud, Qisos
dan ta`zir. Dari segi bahasa, perkataan jinayah bermakna nama bagi suatu
Kejahatan yang dilakukan oleh seseorang. Dari segi syara`, jinayah adalah nama
bagi perbuatan yang diharamkan samada yang melibatkan harta benda ataupun jiwa
dan tubuh badan.
Jadi jinayah adalah sinonim dengan
`jarimah` yang bererti larangan-larangan syara` yang dapat dibendung dengan
hukuman-hukuman hudud atau dengan takzir, dengan definisi ini bererti apa juga
jenis kesalahan samada yang mencerobohi kehormatan jiwa tubuh badan,
harta-benda dan lain-lain, samada yg melanggar larangan-larangan syara` seperti
mencuri, berzina, minum arak dan sebagainya ataupun yang meninggalkan
perintah-perintah Allah seperti solat, zakat, puasa ramadhan dan sebagainya
termasuk dalam lingkungan `jinayah` yang luas ini.
Tegasnya, apa juga bentuk dosa atau
maksiat daripada sebesar-besarnya kepada sekecil-kecilnya samada dikenakan
hukuman Qisos, hudud atau ta`zir adalah dikatakan kesalahan jinayah.
2. SEBUTKAN JENIS-JENIS KESALAHAN
Kesalahan dalam undang-undang Islam
adalah berpunca daripada pencabulan maslahah atau kepentingan yang wajib dijaga
oleh setiap muslim. Maslahah yang wajib dilindungi dengan mengenakan hukuman
kepada pencerobohnya adalah berpokok pangkal daripada lima prinsip, iaitu
menjaga ad Din, nyawa, akal, fikiran, keturunan dan harta benda. Ini adalah
kerana kehidupan manusia di dunia ini bergantung kepada kepentingan-kepentingan
tersebut. Tidak ada ertinya hidup manusia jika tidak cukup sempurna, atau
terganggu maslahah-maslahah tersebut. Dengan sebab itu jika berlaku
pencerobohan ke atas masalah itu maka permusuhan itu mestilah dilawan dengan
hukuman yang sepadan.
i.
Melindungi kepentingan Islam salah satu
kemuliaan yang diberikan kepada manusia. Oleh itu i`tiqad muslim mestilah
diperbetulkan, diberikan kebebasan beragama sebagaimana yang telah ditetapkan
oleh Islam.
ii.
Menjaga kehormatan nyawa bermakna memberi hak
untuk hidup yang mulia. Termasuk dalam jumlah ini menjaga anggota tubuh
daripada dirosakkan, juga dikehendaki menjaga maruah dan kehormatan daripada
dihina, diberikan kebebasan berfikir, bekerja dan tinggal.
iii.
Menjaga akal fikiran daripada kerosakan yang
menjadi tuannya suatu beban kepada masyarakat, dan punca kejahatan. Oleh kerana
itu Islam menghukum peminum-peminum arak dan seumpamanya.
iv.
Menjaga keturunan manusia supaya setiap bayi
dididik oleh kedua ibubapanya. Oleh sebab itu diadakan peraturan nikah kahwin
dalam Islam. Islam melarang perhubungan yang tidak mengikut syara`, walau
macamana cara dan bentuknya: Begitu juga Islam melarang menuduh zina kepada
orang-orang yang tidak bersalah kerana tuduhan itu boleh merosakkan nama
baiknya. Untuk menjaga kepentingan ini Islam mengenakan hukuman ke atas
pesalah-pesalah zina dan membuat tuduhan palsu zina dan sebagainya yang
dianggap mencerobohi keturunan.
v.
Menjaga harta benda dengan melalui hukuman potong
tangan ke atas orang-orang yang merosakkan harta benda samada dengan mencuri,
menipu, rasuah dan sebagainya. Diwajibkan menjaga harta benda dengan
membahagikannya dengan cara adil dan dilarang memakan harta benda dengan cara
batil. Sebab itu Islam mengadakan hukuman-hukuman bagi melindungi
kepentingan-kepentingan tersebut.
Berasaskan kepada maslahah yang
tersebut itu ulama` membahagikan kesalahan dan hukuman kepada tiga jenis:
1. Hudud
2. Qisas
3. Ta`zir
Sebelum kita menghuraikan ketiga-tiga
jenis hukuman secara lebih detail, soalan berikutnya adalah;
3. APAKAH PERBEZAAN HUDUD, QISOS DAN TA`ZIR?
Terdapat perbezaan diantara hudud dengan
qisos dari satu sudut dan diantara kedua-duanya dengan takzir dari sudut yang
lain. Diantara perbezaan-perbezaan itu adalah:
1. Didalam kesalahan-kesalahan hudud dan
Qisos, Qadhi tidak ada pilihan untuk menentukan hukuman-hukumannya kerana ia
telah ditetapkan oleh syara` terlebih dahulu. Oleh itu jika seorang penjenayah
telah disabitkan melakukan kesalahan, maka bagi Qadhi hanya menjatuhkan hukuman
atau hukuman-hukuman yang telah ditetapkan oleh Syara` dengan tidak boleh
ditambah atau dikurangkan atau diganti dengan hukuman lain atau digantungkan
hukuman itu.
Contoh, seseorang itu dituduh mencuri, maka Qadhi apabila telah puas
hati bahawa yang dituduh telah sabit kesalahan nya hendaklah menjatuhkan hukuman
potong tangan ke atas pencuri tersebut. Begitu juga dalam kes bunuh apabila
Qadhi telah berpuas hati bahawa yang dituduh telah sabit kesalahannya, maka dia
hendaklah menjalankan hukuman mati sebagai hukuman Qisos.
Ada sedikit perbezaan diantara Qisos dan hudud iaitu dalam Qisas
Qadhi tidak boleh menjatuhkan hukuman Qisos ke atas penjenayah jika mangsanya
atau warisnya mengampun kan penjenayah, bahkan Qadhi boleh menjatuhkan hukuman
ta`zir yang munasabah.
Manakala dalam kesalahan Hudud, Qadhi mesti menjatuhkan
hukuman ke atas penjenayah walaupun ia diampunkan, Ini ialah kerana hudud
diwajibkan bagi kesalahan yang melibatkan hak Allah atau hak orang ramai,
manakala Qisos pula diwajibkan ke atas kesalahan-kesalahan yang melibatkan hak
perseorangan. Jadi, orang-orang yang mempunyai hak itu boleh menuntut
dijalankan hokum berkenaan atau mengampunkannya.
Sedangkan dalam hokum ta`zir, Qadhi mempunyai bidang kuasa yang
luas dalam memilih mana-mana hukuman yang sesuai dengan kesalahan yang
dilakukan. Dalam memilih hukuman yang sesuai dengan kesalahan yang dilakukan.
Dalam memilih hukuman yang sesuai itu Qodhi mengambil kira tentang keadaan
tertuduh dan keadaan kesalahan itu dan kesan-kesannya kepada masyarakat.
2. Hukuman Qisos dan hudud wajib
dilaksanakan. Qodhi tidak mempunyai kuasa untuk mengampun, menggugurkan atau memberi
keringanan, kecuali dalam Qisos, iaitu orang yang mempunyai hak boleh
mengampunkan pesalah tersebut. Adapun dalam ta`zir jika kesalahan itu
melibatkan hak Allah, maka mengikut kaedahnya wajib menjalankan nya, tetapi
dibolehkan untuk member keampunan atau keringanan jika pada pandangan Qodhi ada
kebaikannya. Ta`zir yang melibatkan hak perseorangan pula, maka tuan punya hak
samada mengampunkan atau sebaliknya.
3. Untuk mensabitkan kesalahan-kesalahan
hudud dan Qisos mengikut pendapat jumhur adalah dengan keterangan-keterangan
saksi-saksi dan pengakuan orang-orang yang bersalah dengan syarat-syaratnya
yang tertentu. Manakala dalam ta`zir tidak semestinya disabitkan dengan
bukti-bukti yang tersebut di atas.
4. Hukuman hudud dan Qisos tidak diwajibkan
ke atas kanak-kanak kerana penjenayah yang boleh dikenakan hudud mestilah orang
yang telah baligh, sedangkan hukuman ta`zir boleh dikenakan kepada kanak-kanak
kerana ta`zir adalah sebagai pengajaran.
[1] Al
Zaila`I, at Tibyan, Vol.IV. hal 97,dan Ibnu Qudama, alMughni, vol
IX hal 318.
[2]
Dr.Mahfodz Mohamad, Jinayah Dalam Islam, Satu Kajian Ilmiah mengenai
hokum-hukum Hudud, Persatuan Ulama Malaysia (PUM), terbitan Nurin
Enterprise, 1985
No comments:
Post a Comment